RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN (SLOT)
Tunjang : Bahasa
dan komunikasi
Kelas : Prasekolah
Arif
Tarikh : 10.05.12
Masa : 60
minit
Bil
murid : 25
murid
Tema : Alam Haiwan
Subtema : Haiwan
Jinak
Standard
pembelajaran utama
|
BM
3.5.6 Membatangkan suku kata tertutup
untuk menjadi perkataan
VKVK
(contoh : emak, ikan)
|
Standard
pembelajaran lain yang disepadukan
|
PSE
2.3.6 Berinteraksi dengan yakin
PM
16.1.3 Mematuhi arahan guru atau ketua
Kumpulan.
|
Objektif
pelajaran
|
Pada
akhir pengajaran murid dapat.
|
Kemahiran
bahasa
|
Membaca
,melihat dan mendengar
|
Kosa
kata
|
ayam,
awan, emak, enam, ikan, itik, obor, oren, ubat, ulat
|
Kecerdasan
pelbagai
|
Verbal
linguistik,muzik,interpersonal dan emosi
|
Pengetahuan
sedia ada
|
Murid
pernah melihat haiwan jinak.
|
Penerapan
nilai
|
Sayangi
haiwan.
|
Alatan
dan bahan
|
Kad
vokal, kad suku kata, kad perkataan dan kad bergambar
|
LANGKAH-LANGKAH
PENGAJARAN
Set
induksi. (10 minit)
1.
Murid membunyikan vokal – a
e i o u
2.
Murid membunyikan huruf suku kata KV – berdasarkan carta vokal
PERKEMBANGAN
Langkah
1. (15 minit)
1.
Guru meminta murid mengambil kad gambar yang disukai dan menamakan objek
dalam gambar.
- Kad Bergambar
- Guru boleh menambahkan perkataan berdasarkan kemampuan murid dan kesesuaian masa.
2.
Murid mengambil kad vokal dan berdiri di sebelah murid yang memegang kad gambar dan membunyikannya.
a e i o u
3.
Guru meletakkan kad KVK di satu tempat
kan lar bor yam mak
4.
Guru meminta murid lain bergilir-gilir mengambil sebarang kad KVK yang
bersesuaian untuk dipadankan dengan kad
vokal awal. Contoh :
a --------------> yam
kan --------------> i
5.
Murid mengeja dan membaca perkataan yang telah dibina.
Contoh : ayam, ular, emak, ikan, obor, itik
Langkah
2. (10 minit)
- Murid menulis perkataan berdasarkan
gambar yang diberi pada lembaran kerja.
![]() |
Ayam |
![]() |
Itik |
![]() |
Ikan kecil |
![]() |
Obor |
![]() |
Emak |
![]() |
Ular Contoh Lembaran Kerja |
______________
Langkah
3. (15 minit)
Guru
membimbing murid mencantumkan 2 kad perkataan untuk menjadi frasa.
ayam betina
ayam betina
ular sawa
ular sawa
anak ikan
anak ikan
8.
Murid menulis frasa yang diberikan.
9.
Murid membaca frasa yang telah ditulis.
10.
Murid membaca kad-kad perkataan
itik
ikan
ular
bela
ini
sawa
Penutup.
(10 minit)
1.
Guru membimbing murid menyusun kad perkataan agar menjadi ayat yang
mudah.
Contoh : 1. Emak bela itik
2. Ini ular sawa
2. Murid
menyalin semula ayat yang dibuat dan diberikan di dalam buku tulisan
masing-masing.
PENTAKSIRAN
1.
Murid boleh mengeja dan membaca tiga perkataan VKVK dengan betul melalui
bimbingan.
2.
Murid boleh menulis dan menyalin ayat mudah dengan betul.
3.
Murid boleh mengeja dan membaca frasa dengan betul melalui bimbingan.
BAHAN
BANTU MENGAJAR
KAD
BERGAMBAR
KAD
PERKATAAN
itik
|
ikan
|
obor
|
betina
|
anak
|
sawa
|
ayam
|
ular
|
emak
|
KAD
FRASA
ayam
|
ayam betina
|
sawa
|
anak
|
anak ikan
|
ikan
|
ular sawa
|
ular
|
betina
|
LEMBARAN KERJA MURID
Nama Murid:______________ Tarikh:____________
___________________
_____________________
_____________________
Tiada ulasan:
Catat Ulasan